Festival Rabat Africa - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Maico Suijkerbuijk - WaarBenJij.nu Festival Rabat Africa - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Maico Suijkerbuijk - WaarBenJij.nu

Festival Rabat Africa

Door: Maico Suijkerbuijk

Blijf op de hoogte en volg Maico

08 Mei 2015 | Marokko, Rabat

Ondertussen zit ik al weer ruim anderhalve week op mijn plek. Vanuit mijn kamer zijn alle delen van de stad snel te bereiken... behalve de organisatie waar in stage loop! Het kost ongeveer 40 minuten om vanaf mijn kamer naar de rand van de stad te komen: 10 minuten lopen en vervolgens de grand taxi pakken. De grand taxi is een soort van lijndienst. Een oude Duitse Mercedes met een bordje taxi op het dak mag 7 mensen vervoeren (4 op de achterbank en 2 op de bijrijdersstoel) voor de vaste prijs van 5 Dirham (€0,45)! Een bijzondere zit, zelden zit je zo dicht tegen iemand aan die je niet kent met een chauffeur die er in de bochten geen rekening mee houdt dat iedereen nog verder in elkaar gedrukt wordt!

Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf is deze week het Festival Rabat Africa. Afgelopen dinsdag starten het festival in het Théâtre National Mohammed V. Na de officiële opening van de ambassadeur van les États-Unis d'Amérique volgende een concert van, achteraf bleek twee grootheden in de Jazz muziek, Herbie Hancock & Dee Dee Bridgewater trapte het festival af!

Tussen de evenementen door slenter ik door de stad heen. Diverse keren ben ik de stad in geweest om een transsect te lopen, dit is een lijn (ongeveer een kilometer) waarin ik alle activiteiten die om me heen gebeuren registreer. Ik probeer hiermee een beeld te geven van een aantal wijken waar migranten uit de Sub-Sahara voorkomen en wat ze aan het doen zijn. De verschillen zijn groot! In sommige wijken kom je slechts een handjevol migranten tegen terwijl je rondom de medina bijna struikelt over de migranten!

De avonden zijn meestal goed gevuld: een défilé de mode en danse contemporaine et Africaine chorégraphiée zorgen voor sfeervolle momenten, even lijk je de Arabische cultuur van buiten te vergeten! De laatste avond zal worden afgesloten met dans en muziek van artiesten uit Côte-d'Ivoire en Congo!

Het weekend staat voor de deur, dus ik ben plannen gaan maken. Ik wil twijfelde tussen een tweedaags bezoek aan Fes of Tangier. De weersverwachtingen hebben uiteindelijk de doorslag gegeven. In Fes worden temperaturen van 35 en 36 graden verwacht, dit leek me iets te veel van het goede dus is de keuze komen te liggen op het Mediterraanse Tangier. Volgende keer meer over de Noordelijkst gelegen stad van Marokko!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maico

Actief sinds 13 Maart 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 2910

Voorgaande reizen:

29 Mei 2015 - 02 Juni 2015

Liverpool

28 April 2015 - 28 Mei 2015

Rabat

Landen bezocht: